Badanie skuteczności reklamy za pomocą crowdsourcingu
Wprowadzenie produktu na rynek to dopiero początek jego zadomowienia się na dobre w zbiorowej świadomości. Dotarcie do potencjalnych Klientów zaczyna się już wcześniej, kiedy wdrażany jest plan promocyjny, jednak pojawienie się produktu na półkach tak naprawdę weryfikuje wszystkie wcześniej podjęte starania i decyzje co do ostatecznego kształtu wszystkich aspektów dotyczących produktu (np. wg modelu 4P – produktu, ceny, promocji i dystrybucji). W grę wchodzi naprawdę sporo czasu, pracy i pieniędzy, więc informacje o tym, jaka jest skuteczność promocji, na którą się zdecydowaliśmy, naprawdę są na wagę złota.
Na wstępie należy zaznaczyć jedną bardzo ważną rzecz: jeśli wychodzisz z założenia, że po tym, jak produkt trafi do sklepu, jego sprzedaż po prostu się rozpocznie, a jego obecność będzie poprawnie zakomunikowania Klientom, to… cóż, może to być myślenie życzeniowe. Promocja w miejscu sprzedaży może oczywiście przebiegać bez zakłóceń, jednak sama statystyka nakazuje sądzić, że w znaczącym odsetku sklepów (czasem nawet 60%) coś będzie nie tak. Jeśli produkt jest dystrybuowany do tysięcy placówek to problem zyskuje już poważną skalę. Dlatego badanie skuteczności reklamy i jej implementacji w punktach sprzedażowych jest niezwykle ważne w całym procesie sprzedaży. Jak jednak zebrać takie dane, skoro w tym celu trzeba byłoby sprawdzić tysiące punktów w wielu miastach w całym kraju? To może zabrzmieć zaskakująco, ale trzeba te sklepy… odwiedzić. Oczywiście nie samemu, nawet nie z pomocą wszystkich pracowników firmy, ale posługując się o wiele mocniejszym narzędziem – crowdsourcingiem.
Jak zbadać skuteczność promocji produktu w całej Polsce?
Polska firma Skilltelligence może pochwalić się społecznością złożoną z tysięcy ludzi, którzy tak naprawdę stanowią ogólnokrajowy zespół mogący przeprowadzić zakrojone na szeroką skalę badanie skuteczności reklamy. Schemat działania jest tak naprawdę dosyć prosty. Należy określić, jakie aspekty promocji mają być sprawdzone, wiadomość zostaje wysłana do audytorów za pośrednictwem aplikacji mobilnej i po krótkim czasie uzyskuje się dużą liczbę udokumentowanych zdjęciowo danych. To efektywny sposób na uzyskanie różnego rodzaju informacji. Może to być nie tylko porównanie planogramu ekspozycji ze stanem zastanym w danej placówce, ale również dostarczenie innych uwag dotyczących produktu. Może standy reklamowe powinny być jednak umieszczone gdzie indziej albo produkt nie jest przedstawiony wystarczająco czytelnie? Badanie skuteczności reklamy warto przeprowadzić w pierwszym rzędzie krótko po wprowadzeniu nowego produktu na rynek, jak również cyklicznie w dalszym okresie, by sprawdzić, czy sklepy wciąż stosują się do ustaleń, a standy reklamowe nie kurzą się gdzieś na zapleczu. Skuteczność promocji jest tylko tak dobra, jak jej zasięg, a w tym przypadku zależy on od osób trzecich i prawidłowo przeprowadzonej implementacji.
Badanie skuteczności reklamy lokalnie i globalnie
Niezależnie od tego, jaka jest skala przedsięwzięcia, szczegóły są niezwykle istotne. Jeśli swoje usługi bądź produkty oferujesz lokalnie, to też warto upewnić się, czy informacja o nich dociera do grupy docelowej. Społeczność Skilltelligence to osoby w różnym wieku, różnej płci, o różnych zainteresowaniach i wykształceniu. Dzięki temu każde badanie może być ściśle określone pod grupę, która leży w polu zainteresowań, co przynosi miarodajne efekty. Badanie skuteczności reklamy przez potencjalnych Klientów marki to rozwiązanie bliskie ideałowi. Warto zaznajomić się z rozwiązaniem opartym na crowdsourcingu, gdyż trudno o równie szybki, a przy tym rzetelny sposób na zbieranie danych od potencjalnych konsumentów na dużą skalę.